Превод на писмото на проф. Юрг Фрьолих до министър-председателя и председателя на Народното събрание на Република България

До Министър-председателя и Председателя на Парламента на Република България

Господа,

Hаши уважавани български колеги ни информираха за катастрофалното финансово състояние на Българската академия на науките и някои от водещите български университети, по-конкретно Софийския университет.

През целия ми научен живот, от края на шейсетте години на миналия век до днес, в моята област на науката, теоретичната физика, винаги е имало поток от важни резултати, идващи от български колеги. Мнозина от тях са международно признати и дълбоко уважавани, а техните идеи са истински принос към научните ни изследвания. Но както те споделят, при сегашните условия в страната ви, те не могат да мотивират младите хора да работят в областта на науката и като резултат, науката в България застрашително бързо ще западне.

Математиката и естествените науки са играли и ще продължат да играят изключително важна роля в икономическото, социалното и културно развитие на всяка страна. Откритията на математици, физици, химици, биолози и инженери създават икономическото благосъстояние, включително и голям брой работни места. Има всички основания да очакваме, че това ще продължи да е така и в бъдеще! Някой би могъл да каже, че в трудни времена като сегашните, трябва да се наблегне на приложните и инженерните науки. Обаче, както много велики учени са посочвали многократно, и това може да се потвърди с многобройни примери, няма рязка граница между приложни и фундаментални изследвания. Фундаменталната наука е кислородът, който поддържа приложната наука жива и действена. Поради това, адекватното финансиране, както на приложните, така И на фундаменталните науки, е от решаващо значение за поддържане на жизнеспособна научна общност и инфраструктура, и по този начин помага на икономическото развитие на страна като вашата.

Но науката има и други задачи, освен да захранва с гориво икономическия растеж. Аргументирайки се на основата на знания, количествени данни и логически разсъждения, учените могат да консултират държавните органи и парламентарни комисии по решения от технически характер, а такива в бъдеще ще възникват все по-често. Като преподаватели, те предават знания и научна култура на младото поколение и ги възпитават да ценят мощта на логичното разсъждение и ясната мисъл. Във времена, когато повърхностното мислене и вземане на решения въз основа на емоции, а не на разума, придобиват все по-тревожни размери, ролята на учените в поддържането на рационалния подход и насърчаването на научната култура е изключително важна.

Не на последно място, добрата наука е забавна и вдъхновяваща, тя ентусиазира и мотивира младото поколение. Държава, която губи младите си хора, губи своето бъдеще. Учените могат да помогнат да се предотврати това много по-ефективно и успешно, отколкото други членове на обществото (като, например, спортисти и т.н.).

В заключение, аз Ви препоръчвам най-категорично, да направите всичко възможно, така че академичните институции във вашата страна да разполагат с достатъчно средства и учените да получат уважението, което заслужават! Вие няма да съжалявате, ако предприемете конкретни действия в тази посока.

С уважение,

Юрг Фрьолих
Професор по теоретична физика
Технически университет,   Цюрих, Швейцария